:

Plávaním k lepšiemu zdraviu

Pravdepodobne sa vám už dostalo do uší, že plávanie je jedným z vynikajúcich spôsobov, ako dať do pohybu svaly celého tela a že touto aktivitou vysielate pozitívne impulzy aj smerom k jednotlivým systémom vášho organizmu. Bonusom je, že hodinou plávania spálite celkom slušné množstvo kalórií, porovnateľne ide o také množstvo, aké spálite pri behu. Rozdiel je ale v tom, že pri plávaní spaľujete kalórie bez možných negatívnych dopadov na vaše kosti a kĺby.

Svojmu telu plávaním nepomáhame iba navonok, naopak, plávanie má veľmi priaznivý vplyv aj na naše vnútro. Zatiaľ, čo vaše svaly cvičia, váš kardiovaskulárny systém tiež. Plávanie posilňuje vaše srdce a pľúca. Taktiež pozitívne zvyšuje srdcový rytmus, pomáha znižovať vysoký krvný tlak a môže eliminovať riziko úmrtia. Má veľmi priaznivé účinky na náš psychický stav, telo nabáda k celkovej relaxácii a regenerácii.

V prípade, že pri plávaní robíte zásadné chyby, na možných pozitívnych účinkoch nezáleží. Existujú rôzne typy plaveckých štýlov - prsia, znak, kraul, motýľ, freestyle. Každý sa zameriava na rôzne svalové skupiny, no pri každom platí, že ak ho vykonávame nesprávne, môže mať na naše telo viac negatívny ako pozitívny účinok.

Napríklad, pri nesprávnej technike plávania pŕs, laicky povedané „žaby“, trpí najmä krčná chrbtica. Mnoho rekreačných plavcov robí zásadnú chybu v neustálom držaní hlavy nad vodou. Medzi ďalšie časté chyby patrí aj poloha tela či chybné používanie končatín. Tiež treba dbať na správne dýchanie, pričom je dôležité si uvedomiť, že dýchanie vo vode je iné ako dýchanie na suchu.

Pre väčšinu ľudí je plávanie veľmi prospešné, no rovnako ako pri každom športe, aj s plávaním sú spojené určité riziká. Ak si nie ste istí, či plávate správne, prihláste sa napríklad na kurz plávania alebo oslovte fyzioterapeuta. V Zlatých kúpeľoch Turčianske Teplice je veľa skúsených fyzioterapeutov, ktorí vám radi pomôžu aj s touto oblasťou.