:

Tipy na podporu imunity v zimnom období

V uplynulých dňoch väčšina z nás trávi čas najmä vo vlastných domácnostiach, kde sa cítime pred baktériami, vírusmi a podobnými nástrahami okolitého prostredia v bezpečí. Ani napriek tomu by sme však nemali zabúdať na podporu imunitného systému, ktorý nám proti nim pomáha bojovať. Vybudovanie správneho režimu a prirodzenej obranyschopnosti v tejto uponáhľanej a zdravie ohrozujúcej dobe je na nezaplatenie. Najmä pokiaľ vás trápi celkový pocit únavy, bolesti kĺbov či opakované bakteriálne, vírusové alebo plesňové ochorenia, príčinou je, pravdepodobne, práve nedostatočná imunita organizmu. Poradíme vám, akými spôsobmi môžete prirodzene podporiť vlastnú schopnosť tela s týmito neduhmi bojovať.

 

Kvalitný spánok a menej stresu

Áno, to sa ľahko hovorí. Ale na druhej strane - predvianočný zhon, nekonečné upratovanie, zháňanie darčekov či pečenie a vyváranie dobrôt, na ktorých si teraz už len pochutnávame, je za nami. Prečo sa teda na chvíľku nezastaviť a nedopriať si zaslúžený odpočinok? Kedy budeme mať lepšiu príležitosť? Pokiaľ vám to pracovné i rodinné záležitosti dovolia, venujte si viac relaxu. 

Kvalitný spánok a s ním súvisiaca regenerácia organizmu je predsa jednou zo základných životných potrieb človeka. Jeho nedostatok sa tak môže odzrkadliť vo forme množstva zdravotných problémov, ako sú podráždenosť, bolesti hlavy, predĺženie reakčného času organizmu, zníženie schopnosti koncentrácie a pracovnej výkonnosti. Ako jeden z následkov dlhodobého deficitu spánku a zvýšeného stresu sa uvádza i vznik srdcovo-cievnych ochorení.

 

Prechádzky na čerstvom vzduchu

Aj napriek tomu, že aktuálne sú podmienky na výlety obmedzené, nikto nikomu nezakázal tráviť čas v prostredí prírody. Ba priam naopak, pravidelné prechádzky v prírode sú odborníkmi vysoko odporúčané. 

Vo svojom okolí určite nájdete miesto, kde stretnete len málo ľudí z iných domácností a v bezpečí si môžete vychutnať pokojnú prechádzku na čerstvom vzduchu. Okrem pozitívneho vplyvu na vašu psychickú pohodu si zároveň doprajete aj trochu fyzickej aktivity, čo sa po vianočnom období, priznajme si, hodí každému. :)

 

Udržujte sa v teple, no neprekurujte

Po mrazivej prechádzke si doprajte príjemné zahriatie. Nasaďte si teplé ponožky a vypite horúci čaj. V zimnom období by sme o niečo viac mali konzumovať teplé potraviny, ktoré organizmus zahrejú a posilnia. Výborným pomocníkom v boji proti prechladnutiu je aj zázvor – obľúbený vo forme horúceho nápoja v kombinácii s kvalitným medom, ale určite ho využijete aj pri príprave jedál, ktoré jeho ostrá chuť príjemne osvieži.

V domácnosti by sme však nemali zabúdať ani na pravidelné vetranie. Na škodu môže byť aj práve príliš suchý a teplý vzduch, ktorý si častokrát v byte či dome doprajeme – odporúčaných je maximálne 22-23°C. Následný prechod z vyhriatej miestnosti do chladného prostredia je potom pre telo obrovským teplotným šokom, ktorý môže mať negatívny vplyv na našu obranyschopnosť.

 

Samozrejmosťou je aj dostatočný príjem vitamínov a minerálov, či už z pestrej vyváženej stravy, alebo siahnete aj po doplnkoch. V tomto období to rozhodne nebude na škodu. Okrem toho však nezabúdajte na naše rady – ak neholdujete aktívnemu cvičeniu, doprajte si aspoň pravidelné prechádzky na čerstvom vzduchu, zbytočne sa nestresujte a využite voľné dni na trochu domácej pohody a relaxu.